Zegar

Kalendarz

« Kwiecień 2024 »
Po Wt śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Przetłumacz stronę


JAK PRACOWAĆ LOGOPEDYCZNIE Z DZIECKIEM W DOMU

Dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne pracują pod okiem logopedy raz, czasem dwa razy w tygodniu. Terapia logopedyczna będzie skuteczniejsza i szybciej przyniesie efekt, jeśli, wysłuchawszy wskazówek logopedy, ćwiczyć będziemy również w domu.

Jeśli chodzi o pracę w domu- warto ćwiczyć z dzieckiem regularnie, najlepiej, by te ćwiczenia odbywały się codziennie. Wystarczy 10-15 minut, by przypomnieć naszemu potomkowi, nad czym pracował na ostatnich zajęciach.

Dobrą okazją do ćwiczeń jest wspólna jazda samochodem, spacer, zaprowadzanie czy przyprowadzanie dziecka z przedszkola, szkoły.

Zadbajmy o dobrą atmosferę podczas ćwiczeń. Doceńmy starania dziecka, postarajmy się zrozumieć jego trudności, nie wyśmiewajmy jego wadliwej wymowy.

Traktujmy ćwiczenia nie jako przykry obowiązek, ale wspólne przebywanie mamy, taty z dzieckiem. To cenne chwile w dzisiejszym, zabieganym świecie.

Zaangażujmy do pracy z dzieckiem starszego brata, siostrę, będzie to dla niego nauka odpowiedzialności, da mu to poczucie bycia ważnym członkiem rodziny, kimś, kto pomaga, osobą, na którą można liczyć.

Łączmy przyjemne z pożytecznym. Próbujmy pracować i jednocześnie bawić się z dzieckiem. Świetną okazją do powtarzania słów z ćwiczoną głoską jest układanie puzzli, tworzenie obrazków z elementów czy kolorowanie. Równie dobrze sprawdza się piłka, którą, przy okazji wypowiadania słów, możemy kopać, turlać, rzucać.

Stosujmy zasadę naprzemienności ról: niech dziecko będzie naszym nauczycielem, a my uczniami. Wzmocni to poczucie wartości dziecka, nadwątlone w związku z trudnościami z mową.

Pamiętajmy:

1. Ćwiczmy regularnie- najlepiej codziennie, około10 minut.

2. Ćwiczmy przy okazji wykonywania innych, nieangażujących nas czynności, np. podczas jazdy samochodem.

3. Doceńmy raczej starania dziecka, a nie efekty tych starań.

4. Cieszmy się tymi wspólnie spędzanymi chwilami.

5. Próbujmy łączyć ćwiczenia z zabawą z dzieckiem.

6. Zaangażujmy do pracy z dzieckiem starsze rodzeństwo.

7. Pozwólmy czasem dziecku oceniać naszą wymowę- niech, w czasie tej zabawy, nie będzie idealna.

 

Zachęcamy Państwa do lektury tekstów przygotowanych przez panią logopedę:
Etapy kształcenia mowy dziecka

Ważniejsze zalecenia dot. wczesnej profilaktyki logopedycznej

Przykłady ćwiczeń logopedycznych dla dzieci przedszkolnych

Ćwiczenia na pionizację języka

Wygenerowano w sekund: 0.06
58,297,274 unikalnych wizyt