Nawigacja
· Dokumenty do pobrania
· Linki
· Logowanie
· Kontakt
· Historia Szkoły
· Nasi nauczyciele
· Tygodniowy plan zajęć
· Dni wolne od zajęć dydaktycznych
· Dzwonki
· E- dziennik
· Dyżury nauczycieli na przerwach
· Jadłospis
· Jadłospis przedszkolny
· Biblioteka szkolna - godziny pracy
· Świetlica - godz pracy
· Logopeda- godz. pracy
· Pedagog
· Zajęcia rewalidacyjne- godz. pracy
· Pielęgniarka szkolna
· Teatr MASKA
· Sport szkolny
· Galeria zdjęć
· Sołectwo Rudniki
· Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
· Gminny Ośrodek Kultury
· Rada Rodziców
· Stowarzyszenie Rozwoju Dzieci i Młodzieży ZS- P w Rudnikach
· Fundacja CEMEX Budujemy Przyszłośc
· Zespół Szkół Technicznych im. Jana Pawła II w Częstochowie
· Galeria Przedszkola
Aktualnie online
· Użytkowników online: 0
Zegar
Kalendarz
Po | Wt | śr | Cz | Pi | So | Ni |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 |
Przetłumacz stronę
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z MATEMATYKI WROKU SZKOLNYM 2014/ 15
Poziom wykonania zadania
Nr. zad |
Wymaganie ogólne zapisane w podstawie programowej |
Wymaganie szczegółowe zapisane w podstawie programowej |
Poziom wykonania zadania w procentach |
||
szkoła |
Kl.IIIa |
Kl.IIIb |
|||
1 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 12. Obliczenia praktyczne. Uczeń: 9) w sytuacji praktycznej oblicza […] czas przy danej drodze i danej prędkości […]. |
0.71 |
0.71 |
0.71 |
2 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
1. Liczby wymierne dodatnie. Uczeń: 7) stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym |
0.92 |
0.95 |
0.88 |
3 |
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. |
2. Liczby wymierne (dodatnie i niedodatnie). Uczeń: 1) interpretuje liczby wymierne na osi liczbowej. Oblicza odległość między dwiema liczbami na osi liczbowej. 4) oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby wymierne. |
0.58 |
0.52 |
0.65 |
4 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
4. Pierwiastki. Uczeń: 2) wyłącza czynnik przed znak pierwiastka oraz włącza czynnik pod znak pierwiastka. |
0.32 |
0.14 |
0.53 |
5 |
V. Rozumowanie i argumentacja. |
3. Potęgi. Uczeń: 3) porównuje potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach […]. |
0.32 |
0.24 |
0.41 |
6 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń: 1) odczytuje i zapisuje liczby naturalne wielocyfrowe. |
0.55 |
0.57 |
0.53 |
7 |
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. |
7. Równania. Uczeń: 4) zapisuje związki między nieznanymi wielkościami za pomocą układu dwóch równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi. |
0.55 |
0.57 |
0.53 |
8 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
8. Wykresy funkcji. Uczeń: 4) odczytuje i interpretuje informacje przedstawione za pomocą wykresów funkcji (w tym wykresów opisujących zjawiska występujące w […] życiu codziennym). |
0.84 |
0.90 |
0.76 |
9 |
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. |
5. Procenty. Uczeń: 2) oblicza procent danej liczby; 4) stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym […]. |
0.63 |
0.67 |
0.59 |
10 |
III. Modelowanie matematyczne. |
9. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń: 5) analizuje proste doświadczenia losowe (np.[…] rzut monetą […]) i określa prawdopodobieństwa najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach […]. |
0.55 |
0.48 |
0.65 |
11 |
V. Rozumowanie i argumentacja. |
9. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń: 4) wyznacza […] medianę zestawu danych. |
0.45 |
0.43 |
0.47 |
12 |
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. |
6. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń: 2) oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych. |
0.65 |
0.57 |
0.76 |
13 |
III. Modelowanie matematyczne. |
8.Wykresy funkcji. Uczeń: 5) oblicza wartości funkcji podanych nieskomplikowanym wzorem i zaznacza punkty należące do jej wykresu. |
0.63 |
0.48 |
0.82 |
14 |
V. Rozumowanie i argumentacja. |
4. Pierwiastki. Uczeń: 3) mnoży […] pierwiastki drugiego stopnia. 6. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń: 2) oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych. Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 9. Wielokąty, koła, okręgi. Uczeń: 2) konstruuje trójkąt o trzech danych bokach; ustala możliwość zbudowania trójkąta […]. |
0.50 |
0.43 |
0.59 |
15 |
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. |
10. Figury płaskie. Uczeń: 3) korzysta z faktu, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności. Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 9. Wielokąty, koła, okręgi. Uczeń: 3) stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta. |
0.61 |
0.48 |
0.76 |
16 |
IV. Użycie i tworzenie strategii. |
10. Figury płaskie. Uczeń: 22) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności. |
0.58 |
0.57 |
0.59 |
17 |
IV. Użycie i tworzenie strategii. |
10. Figury płaskie. Uczeń: 9) oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów; 15) korzysta z własności trójkątów prostokątnych podobnych; 18) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta. |
0.68 |
0.76 |
0.59 |
18 |
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. |
Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 10. Bryły. Uczeń: 3) rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów. |
0.50 |
0.52 |
0.47 |
19 |
IV. Użycie i tworzenie strategii. |
Umiejętność z zakresu szkoły podstawowej. 11. Obliczenia w geometrii. Uczeń: 4) oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi. |
0.61 |
0.48 |
0.76 |
20 |
III. Modelowanie matematyczne. |
11. Bryły. Uczeń: 2) oblicza […] objętość graniastosłupa prostego, ostrosłupa |
0.32 |
0.24 |
0.41 |
21 |
III. Modelowanie matematyczne. |
7. Równania. Uczeń: 7) za pomocą równań lub układów równań opisuje i rozwiązuje zadania osadzone w kontekście praktycznym. |
0.61 |
0.57 |
0.67 |
22 |
V. Rozumowanie i argumentacja. |
10. Figury płaskie. Uczeń: 8) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach […]; 9) oblicza pola [….] trójkątów i czworokątów; 14) stosuje cechy przystawania trójkątów; 22) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności. |
0.32 |
0.26 |
0.38 |
23 |
IV. Użycie i tworzenie strategii. |
10. Figury płaskie. Uczeń: 5) oblicza długość okręgu […]; 9) oblicza pola […] czworokątów. 11. Bryły. Uczeń: 2) oblicza […] objętość […] walca […] (także w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym). |
0.24 |
0.15 |
0.34 |
Wskaźnik łatwości zadań standardowego zestawu egzaminacyjnego dla szkoły
Wartość wskaźnika |
0 -0,19 |
0,20 – 0,49 |
0,50 – 0,69 |
0,70 – 0,89 |
0,90 - 1 |
Interpretacja |
Bardzo trudne |
trudne |
Umiarkowanie trudne |
łatwe |
Bardzo łatwe |
Zadania zamknięte |
------ |
4,5,11,20 |
3,6,7,9,10,12,13,14,15,16,17,18,19, |
1,8, |
2 |
Zadania otwarte |
------ |
22,23 |
21, |
------ |
------ |
Wskaźnik łatwości zadań standardowego zestawu egzaminacyjnego dla klasy IIIa
Wartość wskaźnika |
0 -0,19 |
0,20 – 0,49 |
0,50 – 0,69 |
0,70 – 0,89 |
0,90 - 1 |
Interpretacja |
Bardzo trudne |
trudne |
Umiarkowanie trudne |
łatwe |
Bardzo łatwe |
Zadania zamknięte |
4, |
5,10,11,13,14,15,19,20, |
3,6,7,9,12,16, 18, |
1,17, |
2,8, |
Zadania otwarte |
23 |
22 |
21, |
----- |
----- |
Wskaźnik łatwości zadań standardowego zestawu egzaminacyjnego dla klasy IIIb
Wartość wskaźnika |
0 -0,19 |
0,20 – 0,49 |
0,50 – 0,69 |
0,70 – 0,89 |
0,90 - 1 |
Interpretacja |
Bardzo trudne |
trudne |
Umiarkowanie trudne |
łatwe |
Bardzo łatwe |
Zadania zamknięte |
----- |
5,11,18,20, |
3,4,6,7,9,10,14,16,17, |
1,2,8,12,13,15,19, |
------ |
Zadania otwarte |
------ |
22,23 |
21 |
------ |
------ |
Komentarz
Zadania z zakresu matematyki sprawdzały treści ze wszystkich wymagań ogólnych zapisanych w podstawie programowej. Umiejętności uczniów sprawdzane były zarówno zadaniami zamkniętymi, jak i otwartymi. Za rozwiązanie zadań zamkniętych gimnazjaliści uzyskali średnio 58% punktów możliwych do zdobycia, a za zadania otwarte średnio 39% punktów. Uczniowie mieli do rozwiązania 23 zadania, spośród których dla kl. IIIa dwa okazały się bardzo łatwe, dwa łatwe, pozostałe były umiarkowanie trudne (8 zadań), trudne (9 zadań) i bardzo trudne ( 2 zadanie). Dla kl. IIIb 7 okazało się łatwych, pozostałe były umiarkowanie trudne (11 zadań), trudne (6 zadań). Nie było zadań bardzo łatwych i bardzo trudnych.
Najłatwiejsze dla zdających okazały się zadania umieszczone w kontekście praktycznym: uczniowie bez problemu odczytywali i przetwarzali informacje przedstawione w formie opisu i schematu, obliczali czas potrzebny na przejazd kolejki od górnej stacji do wskazanego miejsca przy danej prędkości oraz znajdowali długość trasy, znając prędkość kolejki i czas przejazdu tą trasą - zadanie 1. (poziom wykonania 71%). W zadaniu 2. (poziom wykonania dla kl. IIIa 95%, kl. IIIb 88%), w którym należało obliczyć długość trasy, zadanie okazało się najłatwiejsze w zestawie. Łatwe były też zadania, w których uczniowie odczytywali i interpretowali informacje przedstawione za pomocą wykresów funkcji, obliczali wartości funkcji podanych nieskomplikowanym wzorem. W zadaniu 8. (poziom wykonania dla kl. IIIa 90% , dla kl. IIIb 76%) na podstawie wykresu przedstawiającego, jak zmienia się masa porcji lodów z wafelkiem w zależności od liczby gałek lodów, należało ustalić masę jednej gałki lodów bez wafelka. W zadaniu 13. (poziom wykonania dla kl. IIIb 82%) do podanego wzoru opisującego zależność objętości wody w zbiorniku od czasu upływającego podczas opróżniania tego zbiornika należało dobrać wykres, który tę zależność przedstawia. Skoro zbiornik był opróżniany, to efektem końcowym był brak wody w tym zbiorniku, czyli wartość funkcji opisanej wzorem jest wówczas równa zero. Dla 86% piszących było oczywiste, że końcowym rezultatem będzie pusty zbiornik, gorzej to zadanie wypadło w kl. IIIa, poziom wykonania 48%. W obu tych zadaniach uczniowie wykorzystywali zależności funkcyjne, a w kl. IIIa w jednym poziom wykonania 90% a w drugim 48%.
W dwóch zadaniach, jednym zamkniętym i jednym otwartym uczniowie mieli wykorzystać związki między wielkościami za pomocą równań lub układu dwóch równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi. Świadczą o tym zadania: 7. (poziom wykonania kl. IIIa 57% i kl. IIIb 53%) i 21. (poziom wykonania kl. IIIa 57% i kl. IIIb 67%). W zadaniu 7. zapisano układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi zgodny z warunkami zadania tekstowego. Rolą ucznia było zidentyfikowanie, co oznacza jedna ze zmiennych w tym układzie. Natomiast w zadaniu 21. uczeń musiał sam zbudować model matematyczny sytuacji praktycznej opisanej w zadaniu i odpowiedzieć na postawione pytanie. Zasadniczą trudnością zadania było zapisanie poprawnego równania lub układu równań opisującego związki między wielkościami podanymi w zadaniu. Dla kl. IIIb łatwiejsze okazało się zadanie otwarte, gdzie uczniowie sami mieli ułożyć układ i obliczyć wskazane wielkości.
Z zadaniami, w których należało wykorzystać umiejętność działań na ułamkach lub stosować podstawowe własności liczb wymiernych, świadczą o tym zadania 3. i 12., które sprawdzały stosowanie algorytmów podstawowych działań – pierwsze odnosiło się do konkretnych liczb, drugie – do wyrażeń algebraicznych. Zadanie 3. (poziom wykonania kl. IIIa 52% i kl.IIIb 65%) wymagało od ucznia obliczenia wartości niezbyt skomplikowanego wyrażenia arytmetycznego oraz usytuowania otrzymanego wyniku pomiędzy dwiema liczbami. W zadaniu 12. (poziom wykonania dla kl. IIIa 57% a dla kl. IIIb 76%) uczeń miał stwierdzić, ile wartości liczbowych podanych wyrażeń algebraicznych to liczby dodatnie. Zapisane wyrażenia odnosiły się do działań na liczbach, z których jedna była dodatnia, a druga ujemna. Uczeń powinien wiedzieć, że iloczyn i iloraz dwóch liczb przeciwnych znaków jest liczbą ujemną, kwadrat dowolnej liczby, różnej od zera, jest zawsze liczbą dodatnią, a wynik odejmowania liczby ujemnej od liczby dodatniej też jest dodatni.
Najtrudniejsze dla kl. IIIa okazało się zadanie 4 w którym uczeń miał wykorzystać umiejętność wykonywania działań z zastosowaniem pierwiastków drugiego stopnia ( poziom wykonania dla kl. IIIa 14% dla kl. IIIb 53%).
Umiejętność wykonywania działań z zastosowaniem pierwiastków drugiego stopnia miała też kluczowe znaczenie przy rozwiązywaniu zadania 14. (poziom wykonania w tym przypadku dla kl. IIIa 43% a dla kl. IIIb 59%). Trudniejsze niż zadania z arytmetyki okazały się dla uczniów zadania dotyczące zagadnień z geometrii, a wśród zadań geometrycznych znacznie trudniejsze były zadania ze stereometrii niż z planimetrii. Najtrudniejszymi dla gimnazjalistów zadaniami z planimetrii okazały się zadania sprawdzające umiejętność przeprowadzenia prostego rozumowania, które wymagały wnioskowania i interpretowania wyników czy argumentowania. Były to zadania: 14. (poziom wykonania dla kl.IIIa 43% i dla kl. IIIb 59% ) i 22. (poziom wykonania dla kl. IIIa 26% i dla kl. IIIb 38%). Do poprawnego rozwiązywania zadań ze stereometrii potrzebna jest dobrze ukształtowana wyobraźnia przestrzenna, a tej niestety wielu uczniom brakuje, szczególnie przy zadaniach otwartych. Rozwiązując zadania z geometrii przestrzennej, uczniowie mieli też problem z dobraniem modelu matematycznego do opisanej sytuacji i zauważeniem związków między wielkościami. Dobrą ilustracją tego problemu jest zadanie 20., w którym należało ocenić prawdziwość podanych stwierdzeń. Aby rozwiązać to zadanie uczeń powinien ustalić relację pomiędzy objętościami ostrosłupa prawidłowego czworokątnego i sześcianu oraz obliczyć długość krawędzi sześcianu. Jeśli ostrosłup prawidłowy czworokątny i sześcian mają jednakowe podstawy i równe wysokości, to objętość sześcianu jest trzy razy większa od objętości ostrosłupa. Wystarczy proste porównanie wzorów na obliczanie objętości tych brył. W konsekwencji dwóch poprawnych odpowiedzi udzieliło tylko ( w kl. IIIa 24% zdających, w kl. IIIb 41%).
Szczególnie dużo problemów mieli uczniowie, gdy sytuacja była przedstawiona w nietypowy sposób i należało dobrać odpowiedni algorytm do warunków opisanych w zadaniu. Potwierdzenia tej obserwacji dostarczają niewątpliwie rozwiązania zadania otwartego, które okazało się jednym z najtrudniejszych zadań w tegorocznym arkuszu (poziom wykonania 24%). Zdający, rozwiązując je, musieli wykazać się umiejętnościami przeprowadzenia prostego rozumowania matematycznego i użycia właściwej strategii. Do wyznaczenia objętości pudełka mającego kształt walca uczeń powinien obliczyć, korzystając z danych w zadaniu, długość promienia podstawy walca i wysokość tej bryły. Mając daną długość boku równoległoboku i jego powierzchnię (ściana boczna walca), można było wyznaczyć wysokość, która była również wysokością danego pudełka oraz znając obwód koła będącego podstawą pudełka, obliczyć długość promienia. Przy podanej przybliżonej wartości liczby π i znajomości wzoru na objętość walca nietrudno już było uzyskać właściwy wynik. Trzech na czterech uczniów nie poradziło sobie z wyznaczeniem właściwych wielkości – nie znało wzorów na obliczanie: pola równoległoboku, długości okręgu czy objętości walca lub niepoprawnie przekształcało te wzory, a także popełniało błędy rachunkowe w trakcie obliczeń.
Analiza uzyskanych podczas tegorocznego egzaminu rozwiązań zadań (zarówno zamkniętych: 4.,5., 20., jak i zadania otwartego 22 i 23.) pokazała, że uczniowie mają problem z zadaniami, które wymagają połączenia ze sobą treści kilku wymagań szczegółowych, dostrzeżenia zależności, przeprowadzenia rozumowania i sformułowania poprawnych wniosków. Wszystkie zadania reprezentujące Rozumowanie i argumentację uzyskały bardzo zbliżony poziom wykonania (odpowiednio: 32%, 32% 32%, 32% i 24%), co pozwala stwierdzić, że statystycznie co trzeci uczeń radzi sobie z takimi zadaniami.
Zadanie 5. nie wymagało od uczniów wykonywania skomplikowanych obliczeń, tylko zauważenia i zastosowania pewnej reguły. W kolejnych potęgach liczby 7 jako cyfry jedności cyklicznie powtarzają się cyfry: 7, 9, 3, 1. Zatem, co czwarta potęga liczby 7 z wykładnikiem podzielnym przez 4 ma na końcu cyfrę 1. Wykładnik 190 z dzielenia przez 4 daje resztę równą 2, stąd sto dziewięćdziesiąta potęga liczby 7 będzie miała taką cyfrę jedności jak druga liczba w zauważonym cyklu, tj. cyfrę 9. Wnikliwe czytanie i analizowanie zapisów zadania decydowało o właściwym wyborze odpowiedzi. Polecenie wyraźnie skupiało uwagę na cyfrze jedności każdej potęgi liczby 7, a proponowane odpowiedzi zawierały dokładnie takie cyfry, jakie pojawiały się cyklicznie w rzędzie jedności kolejnych potęg liczby 7. Niektórzy uczniowie zamiast skoncentrować się na znalezieniu relacji (zależności) pomiędzy cyfrą jedności a wykładnikiem potęgi skupiali uwagę na szybko wzrastających wartościach potęg, a nawet próbowali obliczać kolejne, których wartości nie podano w zadaniu. Ci, którzy nie potrafili zauważyć tej zależności, dokonywali przypadkowych wyborów odpowiedzi. Uczniowie, którzy potrafili z przesłanek wyprowadzić właściwy wniosek i w konsekwencji wybrali poprawną odpowiedź stanowili 32% zdających.
Umiejętność rozumowania i argumentacji badano także zadaniem otwartym. Było to zadanie 22. Należało w nim uzasadnić, że pole prostokąta, w którym przekątna z bokiem tworzy kąt 30°, jest równe polu trójkąta równobocznego o boku równym przekątnej tego prostokąta. Zadanie to można było rozwiązać różnymi sposobami, ale każdy z nich wymagał od uczniów znajomości własności figur płaskich i umiejętności argumentowania.
Do zapisu swojego rozumowania gimnazjaliści używali nieporadnego języka, a argumentowanie było chaotyczne. Jeśli do uzasadnienia tezy wykorzystywali wzory na obliczanie pola prostokąta i trójkąta równobocznego, to często te same zmienne oznaczały inne wielkości. W wielu przypadkach uczniowie ograniczali się do zapisania pól prostokąta i trójkąta, zapominając o wykazaniu ich równości. Często, przekształcając wyrażenia, popełniali błędy. Reasumując, większość zdających miała problem z wykorzystaniem posiadanej wiedzy do sformułowania syntetycznej informacji, uzasadniającej prawdziwość faktu, że pole trójkąta równobocznego o boku długości przekątnej danego prostokąta jest równe polu tego prostokąta.
Wnioski i rekomendacje
Osiągnięcia gimnazjalistów w zakresie opanowania wiadomości i umiejętności matematycznych określonych w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej są bardzo zróżnicowane. Obok rozwiązań w całości poprawnych, świadczących o dużej wiedzy i umiejętności samodzielnego myślenia, były odpowiedzi błędne, niepełne lub będące dowodem niezrozumienia treści zadania. Łatwość arkusza egzaminacyjnego wyniosła 52%, a poziom wykonania poszczególnych zadań – od 24% do 92%.
W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, gimnazjaliści uzyskali wyższe wyniki za rozwiązanie zadań zamkniętych niż otwartych. Zadania tematycznie związane z arytmetyką są dla uczniów łatwiejsze niż zadania tematycznie związane z geometrią. Szczególną uwagę należy zwrócić na zadania sprawdzające rozumowanie i argumentację, których poziom wykonania w kolejnych latach jest niski (w przypadku zadań z geometrii wymagających samodzielnego sformułowania rozwiązania nie przekroczył 39%). Trudnością dla gimnazjalistów jest sposób uzasadniania prawdziwości postawionej tezy. Uczniowie często argumentują nieporadnym językiem matematycznym, bez przemyślanej strategii i porządku, zapominają o podsumowaniu lub zapisaniu wniosków. W praktyce szkolnej należy wykorzystywać większą liczbę zadań na uzasadnianie i argumentację, kształcić język wypowiedzi, utrwalać dobre nawyki myślowe, zachęcać do aktywności w rozwiązywaniu problemów.
Uczniowie dobrze radzą sobie z rozwiązywaniem zadań umieszczonych w kontekście praktycznym oraz tych, w których mogą zastosować znany sobie algorytm. Jednak, mimo posiadanej wiedzy, czują się bezradni wobec sytuacji opisanej nieszablonowo, nie potrafią dobrać odpowiedniego algorytmu do warunków podanych w zadaniu, a być może mają też trudności z wnikliwym przeczytaniem i przeanalizowaniem treści zadań. Dlatego dobrze byłoby, aby uczniowie na lekcjach rozwiązywali zadania, w których problem został przedstawiony w nietypowy sposób. Radzenie sobie w sytuacjach dotąd nieznanych to ważna umiejętność nie tylko matematyczna.